Blog

In de revalidatie die voor u belangrijk is, staat u er absoluut niet alleen voor!

In deze coronacrisis maakt FMC Verzijden optimaal gebruik van E-health. Zo houden we risico’s klein, maar kwaliteit hoog.

 

Wat is e-health?

Praten over je gezondheid doe je natuurlijk met een zorgverlener, niet met een apparaat. Zorg is mensenwerk, maar de hedendaagse techniek kan een handje helpen. Er zijn veel slimme en handige toepassingen, hulpmiddelen en digitale diensten die jou kunnen ondersteunen bij je gezondheid of zorg.

Een slimme app die helpt de conditie te verbeteren met behulp van een stappenteller, een online afspraak bij de (huis)arts of fysiotherapeut, of digitale hulpmiddelen waardoor mensen langer thuis kunnen wonen. Dit zijn allemaal voorbeelden van E-health. In de fysiotherapie zien we dit bijvoorbeeld in online oefenprogramma’s, online afspraken maken, meditatie/ ontspanningsapps, filmpjes met uitleg over oefeningen of een klacht en een fitbit of activitytracker.

 

Doelen van E-health:

  • Tijdbesparing

Digitale zorg kan tijd besparen. Bijvoorbeeld omdat mensen makkelijk zelf online een afspraak kunnen inplannen met hun zorgverlener. En als een online consult mogelijk is (bijvoorbeeld via beeldbellen) hoeven ze de deur helemaal niet uit.

  • Inzicht in eigen gezondheid

Via een persoonlijke digitale gezondheidsomgeving krijgen mensen meer inzicht in hun gezondheid. Als ze dat willen, kunnen ze (een deel van) deze gegevens delen met een behandelaar of mantelzorger. Dan hoeven zij niet steeds hun hele medische verleden opnieuw te vertellen. De zorgverlener kan hierdoor gerichter te werk gaan, sneller de juiste behandeling geven en fouten voorkomen. En patiënten krijgen meer regie over hun eigen gezondheid.

Ook kunnen patiënten met behulp van zelfmetingen (bloeddruk, saturatie) meer inzicht krijgen in hoe het met ze gaat.

  • Minder administratieve lasten

Dankzij e-health hebben artsen minder administratieve lasten. Ook kunnen ze makkelijk veilig informatie delen met collega’s en hun advies vragen, waardoor er meer tijd over blijft voor daadwerkelijk contact met de patiënt.

 

Wat houdt E-health binnen FMC Verzijden in?

Middels telefonisch contact, video-gesprekken en/of toegang tot een online trainingsplatform helpen wij u verder met uw revalidatie, ook als u niet kunt komen!

Of E-health toepasbaar is voor uw klacht, wordt bekeken middels een telefonisch intake gesprek.

Tijdens dit gesprek bespreekt de therapeut de status van uw klachten en krijgt u tips en adviezen om zo goed mogelijk aan uw herstel te werken. Daarnaast krijgt u toegang tot een online platform waar een op maat gemaakt oefenprogramma voor u klaar staat.

Deze manier van behandelen is goedgekeurd door alle zorgverzekeraars en kan, zeker in deze tijd, zonder enige regels worden ingezet.

 

Wat kunt u nu doen?

Heeft/ had u een afspraak bij een van onze therapeuten maar is deze afgezegd vanwege corona? Uw therapeut zal contact met u opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Wilt u met deze nieuwe informatie een nieuwe afspraak maken of heeft u een acuut probleem?

Neem dan contact op met de praktijk Boxtel op 0411-674447,  voor den Bosch op 073 7600688 en voor Schijndel op 073 2048015. Wij zijn iedere dag telefonisch bereikbaar van 8.00-18.00u. U kunt ook mailen naar: info@fmcverzijden.nl.

 

 

Bron: Folder: Slimme oplossingen in de zorg. Zorgvannu. Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport.

Bron: Rijksoverheid. Gebruik E-health. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/e-health/overheid-stimuleert-e-health