Nieuwsfysio, fysio Boxtel, fysio Schijndel, fysio Den-Bosch, fysio 's-Hertogenbosch, fysiotherapie, fysiotherapie Boxtel, fysiotherapie Schijndel, fysiotherapie Den-Bosch, fysiotherapie 's-Hertogenbosch, fysiotherapie Den-Bosch, fysiopraktijk, fysiopraktijk Boxtel, fysiopraktijk Schijndel, fysiopraktijk Den-Bosch, fysiopraktijk 's-Hertogenbosch, fysiotherapiepraktijk, fysiotherapiepraktijk Boxtel, fysiotherapiepraktijk Schijndel, fysiotherapiepraktijk Den-Bosch, fysiotherapiepraktijk 's-Hertogenbosch, fysiotherapeut, fysiotherapeut Boxtel, fysiotherapeut Schijndel, fysiotherapeut Den-Bosch, fysiotherapeut 's-Hertogenbosch, fysiotherapeuten, fysiotherapeuten Boxtel, fysiotherapeuten Schijndel, fysiotherapeuten Den-Bosch, fysiotherapeuten 's-Hertogenbosch, zorgpolissen

Het kiezen & vergelijken van zorgpolissen moet makkelijker! De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben onderzoek gedaan naar de verschillen tussen basispolissen in 2018. Uit het onderzoek komt naar voren dat (zorg)consumenten het enerzijds moeilijk vinden om een zorgpolis te kiezen en anderzijds het erg veel moeite kost om een uiteindelijke keuze te maken. Geldt dat voor u ook? Heeft u nu het gevoel dat u de beste zorgverzekering heeft voor uw persoonlijke situatie?

Wist u dat zo’n 9,8 miljoen premiebetalers dit jaar voor een bepaalde zorgpolis hebben gekozen, terwijl er goedkopere/ beter passende alternatieven waren? Conclusie van dit onderzoek: het vergelijken en kiezen van een zorgpolis moet makkelijker gemaakt worden!

Een te groot aanbod

Omdat het aanbod aan polissen zo groot is, moet u erg veel vergelijken. Wanneer de polissen ook nog eens verschillend worden gepresenteerd, maar gelijk of zeer vergelijkbaar uit de analyse komen, dan wordt het nog lastiger om de juiste zorgverzekering te kiezen.

Het keuzeproces: een waar doolhof

Naast het te grote aanbod aan polissen, komen er tijdens het onderzoek nog meer obstakels aan de orde die het keuzeproces beïnvloeden. Hierbij kunt u denken aan de tijd en moeite die het kost om de juiste polis te kiezen en moeilijk vindbare of verwarrende informatie. Daarnaast speelt er vaak ook een (onterechte) angst om bij de ene polis niet hetzelfde vergoed te krijgen als bij een andere polis. Dit leidt uiteindelijk tot het niet in actie komen of dat uiteindelijk niet voor de juiste polis kiezen en meer betalen dan eigenlijk nodig is. Herkent u zich hierin?

Is meer transparantie de oplossing?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is van mening dat meer transparantie over de polissen in positieve zin bijdraagt aan het keuzeproces, maar dit is bij lange na niet genoeg! Hier zijn extra maatregelen voor nodig, zoals het vereenvoudigen van het aanbod. U moet zo min mogelijk gehinderd worden bij uw keuze en het moet u zo makkelijk mogelijk worden gemaakt! Wij hopen ten zeerste dat de ACM en NZa het er doorheen krijgt en dat er inderdaad meer transparantie gaat komen in het keuzeproces van een nieuwe zorgverzekering.

Let op: het is altijd verstandig om elk jaar even te kijken of uw huidige verzekering nog wel de beste keuze is voor u. Zorgverzekeraars veranderen vaak voorwaarden in polissen. Ga er dus NOOIT van uit dat u GOED verzekerd bent.

Het onderzoek

ACM en NZa hebben met algoritmes het aanbod aan basispolissen in 2016, 2017 en 2018 onderzocht. Met behulp van de zogenoemde ‘machine learning’ zijn de 55 polissen van 2018 gegroepeerd in 10 clusters. Binnen elk cluster van (bijna) gelijke polissen zijn de premieverschillen in kaart gebracht. In 2018 had 72% van de premiebetalers niet de goedkoopste polis in het cluster. Hiervoor kunnen goede en minder goede redenen zijn. Het is mogelijk dat mensen meer betalen omdat ze bijvoorbeeld het merk van de polis waarderen of kiezen op basis van kenmerken die niet zijn meegenomen in de analyse.

BRON: https://www.acm.nl/nl/publicaties/zorgpolis-kiezen-meer-transparantie-niet-voldoende